Hvorfor kardiorespiratorisk trening er viktig

Høy aerobisk kondisjon er knyttet til lengre levetid, mindre sykdom, høyere livskvalitet og redusert sosioøkonomisk byrde.

Kardiorespiratorisk trening

Kardiorespiratorisk trening er en måling av en persons evne til å jobbe med store muskelgrupper i lengre perioder. Dette kalles også aerobic fitness. Forskning har vist at aerob trening er ekstremt viktig for helse. Det er en av de sterkeste spådommene for dødelighet og risikofaktor for flere livssykdommer som kardiovaskulær sykdom og type 2 diabetes. Samtidig er kardiorespiratorisk kondisjon direkte relatert til fysisk ytelse - både når det gjelder evnen til å håndtere dagliglivsoppgaver og atletisk ytelse.

Sammenheng mellom kardiorespiratorisk trening og forventet levetid

Flere store studier har vist at det er en invers tilknytning mellom aerobisk kondisjonskapasitet og dødelighet. Faktisk viste en nylig studie at det ikke er noen øvre grense for dette. Jo mer trent du er, desto lengre er forventet levetid (1). Mekanismen bak dette er to-sidet. Aerobisk trening reduserer risikoen for de fleste av de store livsstilsbetingelsene som kardiovaskulær sykdom, diabetes og visse former for kreft. Dette påvirker selvsagt forventet levetid.

I tillegg øker aerob trening også funksjonell kapasitet, forhindrer kognitiv tilbakegang og forbedrer selvopplevd livskvalitet (2, 3, 8). Faktorer som alle er sentrale for å opprettholde en følelse av hensikt i livet og en selvbærende livsstil selv ved eldre alder.

Aerobisk trening som medisin

Kardiorespiratorisk trening ses i økende grad som en måte å behandle medisinske forhold på. Aerobic trening har systematisk blitt brukt som forebygging og rehabilitering etter hjerte-og karsykdommer (3). Nyere forskning viser at den samme behandlingseffekten er relevant for mange andre sykdommer (4).

En studie publisert i JAMA i 2017 viste at blant ny diagnostiserte type 2 diabetikere var mer enn halvparten av testgruppen fri for medisinering etter ett år. I denne studien var kardio ikke den eneste delen av intervensjonen, men det var den sentrale delen av den fysiske aktiviteten (5).

Også når det gjelder forhold knyttet til mental funksjon, blir aerob trening anerkjent som en sentral faktor. Hos unge og voksne forbedrer den kognitiv funksjon og forhindrer depresjon. For de eldre er det forebyggende kognitiv tilbakegang og reduserer risikoen for Alzheimers sykdom og demens spesielt (8).

Sosioøkonomisk verdi av økt trening i befolkningen

Ettersom lav aerobisk kondisjon er relatert til utvikling av flere sykdommer og risiko for tidlig død, kan initiativer som lykkes med å øke aerob trening i befolkningen, gi stor innvirkning på helsekostnadene. De faktiske økonomiske konsekvensene av forbedret kondisjon er vanskelig å anslå, men flere forskningsstudier har sett på helsetjenesterskostnader av fysisk inaktivitet, og siden dårlig trening er en direkte konsekvens av fysisk inaktivitet, kan dette brukes som en relevant tilnærming.

En studie publisert i Lancet i 2016 anslår den verdensomspennende kostnaden for fysisk inaktivitet til rundt 68 milliarder dollar, inkludert produktivitetstap på grunn av fysisk inaktivitetsrelatert dødsfall (9). Ved å øke trening med bare noen få prosent i den mest inaktive delen av en gitt befolkning, vil det bli sett betydelige økonomiske effekter fra reduserte utgifter for medisinering, helsetjenester, fravær og førtidspensjonering. Spørsmålet er ikke om tiltak som forbedrer befolkningskapasiteten er verdt å investere i? Det eneste spørsmålet er hvordan man skal gjøre initiativer som faktisk fungerer?

Hva skal til for å gjennomføre effektiv aerob trening?

Det er kjent at fysisk aktivitet med både lav og høy intensitet kan forårsake store helsemessige fordeler. Trening som utføres med lav intensitet krever imidlertid lengre økter sammenlignet med høyintensitetstrening, noe som kan forårsake betydelige forbedringer, selv med svært korte intervaller. Interessant nok har høyintensitetsintervalltrening (HIIT) vist seg å være en mulig øvelsesform for de fleste grupper, inkludert personer med livsstilssykdommer (6, 7). Som tidsbegrensninger blir ofte gitt som en forklaring, eller unnskyldning, for mangel på trening, er det fornuftig å tilby treningsmodaliteter som er svært tidseffektive.

Den optimale strategien for fysisk aktivitet for de fleste ville være å tilfredsstille gjeldende anbefalinger for daglig fysisk aktivitet og kombinere dette med ukentlige økter med målrettet trening. Fortrinnsvis vil disse være i form av intervalltrening der høye topper av innsats kan gjentas flere ganger. For de fleste er den enkleste måten å gjøre dette ved å løpe eller bruke utstyr som skaper lite slitasje på kroppen, slik som stasjonære sykler og krysstrenere. Dette er bare effektivt hvis utstyret gir tilstrekkelig arbeidsbelastning for de nødvendige intensiteter som skal oppfylles.

Sammendrag

Et høyere kondisjonsnivå er knyttet til en bedre sjanse for et langt sunt liv med høy funksjonell kapasitet - ikke bare fysisk, men også mentalt. I tilfelle av sykdommer er aerob trening en av de mest effektive tingene som kan gjøres for å redusere symptomer eller redusere patologi. Aerob trening kan gjøres på en tidseffektiv og motiverende måte når den utføres på treningsutstyr som støtter tilstrekkelige intensitetsalternativer. På samfunnsnivå er investeringer som forbedrer befolkningskapasiteten svært kostnadseffektive.

References

1. Association of Cardiorespiratory Fitness With Long-term Mortality Among Adults Undergoing Exercise Treadmill Testing. Mandsager et al. JAMA Network Open. 2018;1(6)

2. The health benefits of physical activity and cardiorespiratory fitness. BCMJ, vol. 58 , No. 3 , April 2016 , 131-137.  McKinney J, Lithwick DJ, Morrison BN, Nazzari H, Isserow S, Heilbron B, Krahn AD, 

3. An Update on the Role of Cardiorespiratory Fitness, Structured Exercise and Lifestyle Physical Activity in Preventing Cardiovascular Disease and Health Risk. Ozemek C, Laddu DR, Lavie CJ, Claeys H, Kaminsky LA, Ross R, Wisloff U, Arena R, Blair SN. Prog Cardiovasc Dis. 2018 Nov 13.

4. Exercise as medicine - evidence for prescribing exercise as therapy in 26 different chronic diseases. Pedersen BK, Saltin B. Scand J Med Sci Sports. 2015 Dec;25 Suppl 3:1-72. 

5. Effect of an Intensive Lifestyle Intervention on Glycemic Control in Patients With Type 2 Diabetes: A Randomized Clinical Trial. Johansen MY, MacDonald CS, Hansen KB, Karstoft K, Christensen R, Pedersen M, Hansen LS, Zacho M, Wedell-Neergaard AS, Nielsen ST, Iepsen UW, Langberg H, Vaag AA, Pedersen BK, Ried-Larsen M. JAMA. 2017 Aug 15;318(7):637-646. 

6. High-intensity interval training (HIIT) for patients with chronic diseases. Ross LM, Porter RR, Durstine JL. J Sport Health Sci. 2016 Jun;5(2):139-144. 2016 Apr 12.

7. High Intensity Interval Training for Maximizing Health Outcomes. Karlsen T, Aamot IL, Haykowsky M, Rognmo Ø. Prog Cardiovasc Dis. 2017 Jun - Jul;60(1):67-77. 2017 Apr 3.

8. Physical activity, diet, and risk of Alzheimer disease. Scarmeas N, Luchsinger JA, Schupf N, Brickman AM, Cosentino S, Tang MX, Stern Y. JAMA. 2009 Aug 12;302(6):627-37. 

9. Lancet. 2016 Sep 24;388(10051):1311-24. The economic burden of physical inactivity: a global analysis of major non-communicable diseases. Ding D, Lawson KD, Kolbe-Alexander TL, Finkelstein EA, Katzmarzyk PT, van Mechelen W, Pratt M. Lancet. 2016 Sep 24;388(10051):1311-24.