Grunnskole og videregående skole

Schools are expected to cater for children’s life skills as well as their academic skills. 

Det forventes at skolen skal gi barna både teoretisk og praktisk kunnskap. Godt utformede lekeområder er læringsarenaer, spesielt i forbindelse med barnas sosiale og fysiske evner. Stadig flere barn har en stillesittende tilværelse, og de trenger støtte og oppmuntring for sin sosiale atferd.

Godt planlagte lekeplasser tar utgangspunkt i brukerens behov. Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn over 5 år trener motorikk, kondisjon, bentetthet og styrke, spesielt i hender, føtter og kjernemuskulatur. De aldersriktige lekeplassene har varierte muligheter for fysisk aktivitet for å motivere barn, inkludert barn med funksjonshemminger, slik at de kan være aktive på en selvbestemt og morsom måte. Godt planlagte lekeplasser oppfordrer til sosial interaksjon, lærere forteller at det er vanskelig å lære bort sosiale ferdigheter, for eksempel å måtte vente på tur – ting som er enklere for barn å plukke opp når de er i lek. 

Aktiviteter og utdanning med veiledning kan også gjennomføres på lekeplassen. En lekeplass som er godt planlagt slik at den oppfordrer til både fri lek og lek med veiledning kan gi alle barn en variert og motiverende læringsopplevelse. Og sist, men ikke minst: Lekeplassen kan brukes som et inspirerende utdanningsverktøy for lærere slik at de kan gi aktive læringsopplevelser som er i tråd med pensum.