Regnbuen, Denmark

En helt ny gruppe med 16 små barn, i en helt ny bygning. Det var den spennende utfordringen til Regnbuen barnehage i Danmark. Men de nye fasilitetene hadde kun en gressplen for utendørs lek og læring. Å planlegge et uteområde fra begynnelsen av, betyr at man må identifisere hvilken hensikt område skal ha. Hvilke læringsverktøy og aktiviteter skal lekeplassen inkludere?

For lekeverdiens skyld, endte Regnbuen opp med flere aktiviteter med fokus på motorikk: Huske, klatring, balnse og sklie. En vurdering av barnas behov for sosial kontakt og kreativitet ble raskt en del av lekeplanleggingen: "Selv om de mellom 0 og 3 år stort sett er opptatt med å oppdage verden slik den er rundt seg, så er andre barn og sosial interaksjon veldig viktig. Vi laget derfor en stor sandkasse slik at de sammen kan utforske og leke med sanden," forteller Susanne.

Ved å arbeide tett med KOMPAN, hadde Susanne Nielsen, utdanningsansvarlig ved Regnbuen et pedagogisk mål for å stimulere barns motoriske ferdigheter først og fremst: "For småbarn, å håndtere sin egen kropp og område rundt dem er en læringsprosess og en artig utfordring. Lek er en vidunderlig måte å oppmuntre læring. vi lagde gummi-dekkede bakker med motiver som gir mening til små barn, som et tilleggssensorisk stimuli til det omliggende gresset og den store sandboksen. Gummien legger til rette for barfot-lek også.

Med fokus på småbarns motoriske og sosiale ferdigheter

For lekeverdiens skyld, endte Regnbuen opp med flere aktiviteter med fokus på motorikk: Huske, klatring, balnse og sklie

Fysisk

Sosial / emosjonell

Kognitiv

Kreativ

Jeg er glad når jeg ser ressultatet og ser barna leke. Utrykket til dette aktive område er empatisk og minder meg om sommerdager

Michael Julius

Lekeplasskonsulent

KOMPAN Danmark

Regnbuen

Jutland, Skærbæk 34236, Danmark