Hvem er vi?

KOMPANs formål er å hjelpe våre kunder til å oppnå sunnere og lykkeligere lokalsamfunn, og dette har vi jobbet med helt siden 1970.

En sirkulær form i en A4-verden

Grunnleggeren av KOMPAN var en kunstner som begynte å designe skulpturer i 1970. Da Tom Lindhardt var vitne til hvor mye barn elsket å leke på kunsten hans, bestemte han seg for å lage lekeskulpturer for dem.

På syttitallet skjedde det en livsstilsendring hvor mange valgte å bo i byer i stedet for på landet. Denne urbaniseringen tvang arkitekter til å planlegge store, og ofte anonyme, områder med offentlige boliger. Tom fant ut at "Miljøet manglet farge og form." Så han startet å lage runde og fargerike lekeinstallasjoner som barn kunne bruke til å navigere seg rundt i boligområdene. Det ga området individualitet og identitet og barn noe å leke på.

Et halvt århundre senere fortsetter KOMPAN å gi barn et kjennetegn for å hjelpe dem å navigere gjennom de tidlige årene av livet, og selvfølgelig noe spesielt å leke på. Det er en filosofi som fremdeles er en stor del av vårt DNA.

Vakkert og tidløst design for barna

Tom jobbet hardt og lenge for å perfeksjonere lekedesignene sine. Han ønsket at de skulle være slående og attraktive på en tidløs måte. Hans første produkt var Spillopphøna, som i dag, fem tiår senere, er en ikonisk moderne klassiker.

Denne filosofien for å designe vakre og tidløse lekefunksjoner er fortsatt en del av vårt DNA.

Siden den gang har KOMPAN oppfunnet og skapt

  • vippedyr-konseptet,
  • det fargerike lekehuset,
  • Tredimensjonale taustrukturer,
  • 360 graders lek,
  • den moderne lekeplassen basert på fri lek, inkludert Supernova
  • gjenoppfunnet tre- og naturlek samt tematisk lek basert på lekverdi
  • utendørs trening med justerbar motstand

Det ligger i vårt DNA å gi kundene vakre lekeområder som ser innbydende ut i flere tiår.

Lek og fitness som utvikler brukerne

Sammen med urbaniseringen på begynnelsen av 1970-tallet, bled det flere og flere kvinner på arbeidsmarkedet. Dette medførte at stadig flere barn startet i barnehagene, og satte press på barna for å utvikle deres essensielle ferdigheter - deres fysiske, sosiale, kognitive og kreative ferdigheter. Derfor opprettet KOMPAN et team av barneeksperter, KOMPAN Play Institute, for å utvikle produkter for å hjelpe utviklingen. De abstrakte temaene for produkter som Moments Story Makers, fremmer fantasiens verden i barnets sinn, tenner rollespill og utvikler sosiale ferdigheter.

Denne filosofien gjenspeiles i vårt navn. Kompan kommer fra dansk ord for ledsager og livslang venn. Lekeplassene skal være barnets reisepartner gjennom hele utviklingen. På samme måte har KOMPAN et treningsinstitutt, KFI, som samarbeider med universiteter for å lage produkter som har en positiv innvirkning på brukerens fysiske ve og vel. På offentlig nivå er et sunnere samfunn mer økonomisk og miljømessig forsvarlig. Skattepenger brukt på en utendørs treningsutstyr kan være med på å reduserer køen i legens venterom.

Et halvt århundre senere, er vi den globale lederen innen utendørs lek og fitness

Vi designer, produserer og installerer mer enn 1000 lekeplasser eller områder hver måned i ett av de 90 landene vi handler i, og av disse har 30 land egen direkte drift og resten gjennom nøye utvalgte kvalitetsagenter og partnere. Dette innebærer en installasjon hvert 44. minutt. Å ha familieeierskap til KOMPAN i samarbeid med våre topp 60 ledere gjør det mulig for oss å ta de best mulige langsiktige beslutningene for våre brukere, kunder, samarbeidspartnere og ansatte for å utvikle og støtte lokalsamfunnene vi betjener.

Se mer om hvordan vi oppererer i denne linken

KOMPAN_worldmap_2019.jpg